۱۳۹۳ مهر ۲۸, دوشنبه

ازمادر بزرگ های اصحابە کش بانە ایم تا دختر عموهای امروز کوبانی ام

بانە، هزار و چهارصد پیش:
اعراب بە قصد صدور اسلام بە فلات ایران از دروازەی جلولا گذر کردە و بە بانە حملە کردەاند.
اجدادم نمی خواهند خاکشان را تسلیم کسانی کنند کە زنان و مردان را سربریدە، زندەهایشان را بە بردگی و کنیزی گرفتە و اموالشان را غارت کردە و بە غنیمت می گیرند.
جنگی خونین در جریان است. زنان بانەای در صف اول مبارزە هستند. آنها جلوتر از مردان بە شدت با اعراب می جنگند. روایت است کە اعراب در مواجهە با این زنان جنگجو سراسیمە شدە و هراسیدە بودند. تعداد زیادی از مهاجمان بە خاک بانە، توسط زنان بانەای کشتە می شوند.
اگرچە بانە در نهایت سقوط می کند، اما زنان شجاع بانەای بە «زنان بانەای اصحاب کش» (ژنە بانەیی سەحابە کوژ) معروف می شوند.
جنازەهای اعراب در دامنەی کوه ها و دشت های بانە دفن شدە و بە عنوان زیارت گاه و مزار اصحاب تکریم می شوند. هنوز هم کە هنوز است مردمانی برای حاجت گرفتن و دعا بە زیارت  قبور این مهاجمان می روند.
و اما چە بر سر مادر بزرگ های شجاع و جنگجویمان می آید؟  کشتە و تکە پارە می شوند اما تن بە خفت نمی دهند کە نمی دهند. در نهایت کار بدانجا می رسد کە زنان جنگجویمان در گورهای سادە دفن شدە و مردم مجبور بە رجم گورهای آنها بە عنوان رجم کفار می شوند. رسم زشتی کە تا مدت ها بردوام بودە و سپس کم کم بە فراموشی سپردە شدە است.
در آن هنگام نە سوشیال مدیا بود و نە فیس بوک و نە موبایل های دوربین داری کە تصاویر شجاعت  مادربزرگ هایمان را برای همیشە در تاریخ ثبت کند، اما داستان زنان اصحاب کش بانە سینە بە سینە نقل شدە است.
اگرچە مادربزرگهایم اکنون در گورهای سادە خفتە اند اما مطمئنم روح سرکش آنها سربلند است. ژن آنها در خون دختران امروز کوبانی در جریان است. ریشەی شجاعت وصف ناشدنی شان در خاک بانە روییدە و رفتە تا بە رۆژآوای کوردستان رسیدە است. بە دختر عموهای داعش کش امروزم در کوبانی.
کوبانی، امروز:
داعش بە قصد برقراری خلافت اسلامی بە کوردستان حملە کردە است.
خوهران و دخترعموهایم در کوبانی نمی خواهند خاکشان را تسلیم کسانی کنند کە زنان و مردان را سربریدە، زندەهایشان را بە بردگی و کنیزی گرفتە و اموالشان را غارت کردە و بە غنیمت می گیرند.
جنگی خونین درجریان است. زنان کوبانی در صف اول مبارزە هستند. آنها جلوتر از مردان بە شدت با داعشی ها
می جنگند. روایت است کە داعشی ها در مواجهە با این زنان جنگجو سراسیمە شدە و هراسیدە اند. تعداد زیادی از  مهاجمان بە خاک  کوبانی، توسط زنان آن دیار کشتە می شوند. زنانی کە مادربزرگ های نسل های آیندە خواهند بود و داستان شهامت و رشادت آنان نە تنها سینە بە سینە نقل خواهد شد کە بە یمن سوشیال مدیا، رسانە ها و موبایل های دوربین دار، در مقابل چشم جهانیان قرار می گیرد و در تاریخ نیز ثبت خواهد شد.
هرچند کە دولت های همسایە و ابر قدرتها منتظر نشستە و بیش از یک ماه است کە در رسانە هایشان تیتر می زنند «کوبانی در آستانەی سقوط»، اما کوبانی سقوط نمی کند. زن داعش کش کوبانی مأموریت  تاریخی مادربزرگ های اصحاب کش بانەای اش را بە سرانجام خواهد رساند. او ریشەی بردگی، کنیزی، نابرابری و تحقیر زن را برای همیشە برخواهد چید. او انقلابی در خاور میانە و جهان بر پا خواهد کرد.
از مادر بزرگانم در بانە، بە دختر عموهایم در کوبانی درود، درودی بە بلندای هزار و چهارصد سال هجری قمری....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر